donderdag 2 april 2020

FLdigi en Websdr

Om laters , als het eenmaal doorgaat , de ballon van de VUB te kunnen decoderen moet ik eerst eens kijken of ik FLdigi aan de praat krijg in samenwerking met een sdr.
Omdat ik nog niet de juiste mode van de ballon ter beschikking heb ( er vliegen ook weinig tot geen HAB ballonnen ) heb ik WEFAX gebruikt om te zien of de audio-instellingen goed zijn . Maw , kan ik zonder audiokabel de audio doorsluisen tussen twee programma's op de PC?
Ik heb hiervoor een Websdr opgezocht  , de deze  --> websdr  en afgestemd op een wefax station net boven de 80 m amateurband .


U kiest mode USB en 3853 als frequentie.
Dit is mijn ontvanger. nu nog de decoder zijnde FLdigi.
Na alle config verplichte velden ingevuld te hebben , moet er ook nog een audio-input gekozen worden .

Ga daarvoor naar instellingen --> audiokaart --> en kies voor pulseaudio.
Vergeet daarna niet op bewaren te klikken



Meer moet ge niet doen ;

In Linux hebt  ge normaal een  geluidsmengpaneel , deze noemt in Linux pavucontrol.
Indien niet  installeren met

sudo apt-get update

en daarna

sudo apt-get install pavucontrol


Dit krijgt ge dan te zien na oproepen ervan ( via de gui of in terminal)


Als de FLdigi draait , ziet ge bij opnemen dl-fldigi staan ( hier dl-fldigi omdat dit de versie is voor de HAB ballonnen)

Dit bewijst dat FLdigi de audio ziet .

Ook het weergeven van het geluid van zowel de websdr als van FLdigi is te zien.



En dit is uiteindelijk het resultaat, een weerkaart via wefax.
Stel FL-digi wel goed in .

Mode --> Wefax --> Wefax IOC576  heb ik gebruikt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten