donderdag 7 november 2019

OSCAR100 smalband [ 27 : LNB op GPSDO ]

Dit is een hels karwei geweest.
Bedoeling om de Leo Bodnar GPSDO  in te koppelen  om de stabiliteit te verbeteren van de LNB

Het bestaande xtal van 27000KHz  werd verwijdered  , een printspoortje onderbroken ,zodat we nu de tweede F uitgang  kunnen gebruiken als ingang voor het GPSDO signaal.
Eerst geprobeerd om in te koppelen via een ferrietkerntje maar dat gaf problemen zowel elektrisch als inbouw.

Dan ben ik overgestapt op de " recht toe recht aan" oplossing en via een DC blokcapa , een afsluitweerstand van 100 Ohm ( zou 75 moeten zijn , maar ik had geen SMD) een tweede C van 1n om in te koppelen en tenslotte( maar misschien niet echt nodig) de tweede ingang van de RMA3565 ontkoppeld ,ook met 1 n waarbij ik nog een baantje moest herstellen door een koperdraadje.



Uiteindelijk na wat testen bleek het te werken . Ik moet wel éérst de GPSDO starten en dan pas de LNB of de tuner wil niet locken .
Ik kom toe met een stroom van 8 mA uit de GPSDO .

De LNB staat nu getuned op het CW signaal en is na een halfuur werking nog geen Hz afgeweken
Ik heb wel de indruk dat het algemeen ruisniveau gestegen is .



Geen opmerkingen:

Een reactie posten