zondag 17 november 2019

OSCAR100 smalband [ 32 : GPSDO laagdoorlaatfilter ]

Dit is de reden .



Dit is het spectrum tot 1GHz van, de GPSDO afgestemd op 27000 kHz .
U ziet dat dit een héél breed spectrum heeft en dat alle oneven  harmonische zeer sterk aanwezig zijn . Ik veronderstel dat dit kwaad kan en het was duidelijk dat het ruisniveau met een GPSDO goed gestegen was .

Dit is het signaal op een gewone oscilloscoop.Geen sinus te bespeuren.


Dus een filter was aangewezen!

Filter berekend mbv volgende on-line calculator

rf-tools.com

Het is een vijfde orde filter geworden . Hierdoor is de flank steiler en is de afval per decade groter.


Het is een Chebyshev geworden en berekend met standaard componentwaarden.







Wie goed kijkt , ziet dat ik de kantelfrequentie niet op de gebruikte 27 MHz hebt berekend maar een stuk hoger . Waarom ?
Wel als je dit doet op de werkfrequentie van 27 MHz ben je al heel wat dB's kwijt.
Waar moet je dit dan wel leggen ?
Wel , ik heb die vraag eens gesteld bij een cursus van een prof over asynchrone motoren en die zei dat het aangewezen is om het meetkundig gemiddelde  te berekenen . In dit geval dus de wortel uit het produkt van de grondfrequentie en de 1ste harmonische , dus wortel uit 27 x 54 en dat geeft 38 MHz . Ik heb dan iets verschoven ( 36 MHz) zodat ik aan waarden kwam van de onderdelen die ik liggen had.

Signaal op scoop na filter .






en het spectrum





en het filter zelf.


De " staartjes " zijn nog weggeknipt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten