zondag 12 juli 2009

Projekt elf en dertig : mini 2m ontvanger

RISX vroeg mij of het mogelijk was om een 2m ontvangertje te bouwen voor het besturen van een robot dmv DTMF toontje .
Na wat gesnuister kwam ik op een IC terecht van Motorola zijnde de MC3362 .
Deze omvat een complete dubbele heterodyne ontvanger tesamen met een lokale oscillator ( VCO) waarvan de varicap diodes reeds ingebouwd zitten .Tevens nog allerlei schakelingen die we hier niet nodig hebben zoals een draaggolfdetectie en een RSSI uitgang ( S-meter).
De VCO is hier ook niet bruikbaar , daar we geen PLL hebben en een VCO op zichzelf niet stabiel genoeg is . Daarom is er geopteerd voor een xtal trein met de nodige verdriedubbeltrappen .Het xtal dat ik liggen had was bestempeld als R 145.325 MHz, TR7200 .Na wat verzamelen van doc's ( datasheet en application note AN980) en componenten ben ik aan de slag gegaan . Voor zo'n projekt waarvan er maar één moet gebouwd worden gebruik ik gewoon een stukje tweezijdige naakte printplaat , snij dit af op de grootte waar het moet inkomen en begin ik eraan . Een schema had ik niet , maar wel de application note waar meestal iets in staat dat bruikbaar is of toch als leidraad kan dienen

Printje meet 6,5 bij 5,5 cm

Deze foto is genomen bij de start , U ziet het IC op zijn kop gelijmd met links onderaan de voeding voor 5V en boven het ic , een xtal van 10.245 MHz om van de eerste MF over te gaan naar het tweede MF dat hier 455KHz is . Het zwarte blokje naast het xtal is dan ook een MF filter op 455KHz met rechts daarvan een liggend Toko spoeltje op dezelfde frequentie . Dit dient om dmv de kwadratuurtrap de FM detectie te doen . Daarbij ziet U ook een weerstand zitten van 68k. Hiermee kan in feite de kring gedempd worden en alzo de bandbreedte bepalen van de detectie . Voor ons is dit dus smalbandFM .De stijve draad die dwars over het IC loopt is de "voedingsrail" van 5V.U ziet ook hier een daar een draadje hangen , dit is om al een trap te testen , ik bouw meestal " achterstevoren " en test deze uit en regel deze af voor zover dit kan , pas dan doe ik de volgende stap .
Nog foto's van het signaal van de FM modulatie op niveau 455KHz ingeprikt vanuit mijn Marconi meetzender op 10,7MHz , hiermee was de dubbele omzetting en detectie reeds getest .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten