woensdag 13 oktober 2021

ADSN [ 80 : De MMDS aan de tand gevoeld]

Ik heb dus een MMDS downconvertgor van BOTE liggen die ik nog nooit aangesloten had.

Wel , dat heb ik nu toch gedaan . De identifikatie op de convertor was niet aangestipt met welke lokale oscillator deze werkte ,maar blijkbaar had ik vroeger deze al eens opgedaan want er was een papiertje bij met als opmerking " 1998 MHz ? " 

Dit zou best kunnen want het xtal dat er in zit is er een van 7.804687 MHz en als ge dat vermenigvuldigt met 256 ( voor de PLL neem ik aan) , komt ge aan die 1998 MHz.


Volgens de datasheet op het internet ( er zijn nogal wat verschillen) zou deze een bereik hebben van 2200 - 2400 MHz. Dus ideaal voor DSN.

Het datablad.


De ruisfaktor is niet denderend ,maar dit kunnen we oplossen door er een betere LNA voor te zetten.

Toch heb ik eens de doorlaat op een simpele, niet echt meettechnisch ok , gemeten.



Ik heb aangeduid waar de S-band zich bevindt ( gele zone) en waar de WIFI zich manifesteert , deze laatste moeten we absoluut vermijden . De doorlaat is hier echt wel een heel stuk breder dan op het datablad , alleen ziet men een deuk rond 2550 MHz ( in het goen aangegeven.

Op de foto is ook het binnenwerk te zien met een bandfilter ( denk ik).

Als ik dit zou willen gebruiken , dan moet ik 

1. Een goeie LNA ervoor zetten

2. Een LPF filter maken voor deze convertor die begint te kantelen op 2300 MHz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten