maandag 11 oktober 2021

ADSN [ 79 : Op zoek naar de juiste weg]

Ik ben nu al 78 afleveringen op zoek naar een installatie voor het ontvangen van DSN signalen.

Er is al een lange weg afgelegd met zijsprongetjes naar EME , maar dit alles in functie om ervaring op te doen.

De tracking staat op punt , ttz , ik moet nog het één en ander manueel starten , maar dat is voorlopig bijkomstig.

Ik kan de toch vrij zwakke EME signalen ontvangen en decoderen. Ik moet nog eens kunnen bewijzen dat ook mijn pc-klok nu synchroon meeloopt met de stratum-tijd , maar op het huidige moment zijn de maan efemeriden mij niet gunstig gezind.

Eénmaal dat gelukt ga ik dit verlaten en zetten we de zoektocht verder.


Welke weg sla ik nu in om uiteindelijk bij 8,4 GHz uit te komen ?

Ga ik eerst naar 10 GHz en probeer ik DL0SHF te ontvangen , of ga ik eerst naar 2.2 GHz om de ronddraaiende probes/satelitten  in de buurt van de aarde /maan of nog verder te ontvangen?

Voor het eerste kan ik wel een gemodificieerde LNB gebruiken , zoals ik gebruik voor OSCAR 100 , voor de andere band zal er meer werk zijn .Een helical voor 2.2 GHz met daarbij nog een convertor naar een lagere MF. 

Ik heb nog een MMDS down convertor liggen xtal gestuurd. Als ik deze laat vooraf gaan door een LNA met lage NF en het xtal laat sturen door mijn GPSDO zou ik een stabiel ontvangstsysteem kunnen hebben.

Nog eens over slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten