woensdag 17 april 2019

DATV en aanverwanten [ 38 : Smithkaart ]

Het is de bedoeling dat ikzelf een amp samensteek met de componenten die ik verzameld heb.
Misschien loop ik tegen de muur maar ik wil er wat van leren .
Om aanpassingen te berekenen werd vroeger dat eerst gewoon uitgerekend , dan kwam de Smithkaart op papier met potlood en passer en nu hedentendage is er software ter beschikking .
Bij dit laatste moet je meestal ( veel) betalen  maar een tussenoplossing is een grafisch Smithkaart op de PC waar je mbv de muis de aanpassingen kunt doen .
Eén van die programma's die mijn aandacht trok was het gratis SimSmith , geschreven door AE6TY.
Hier de link

SimSmith

Het heeft vele mogelijkheden die ik zelf nog moet ontdekken en er zijn YT filmpkes ter beschikking door oa W0QE

w0qe

Ik had wat vragen over de Q factor in dit programma en na een email naar de auteur krijg ik direct antwoord en voorbeelden zodat ik snel op de hoogte was .

Eén van de voordelen is dat per element ook de parameters in de lijn te zien zijn , zoals R en X natuurlijk maar ook het ter plaatse beschikbaar vermogen enz ...

Voorbeeld van een simpele berekening . Hier had ik eerst alles uitgerekend op papier en daarna geverifieerd in het programma. Het is Zin van een vermogentransistor op 2400MHz . De berekende Q faktor  blijkt perfect overeen te komen met de Smith berekening.

Eerst het klad



En dan in SimSmith



Geen opmerkingen:

Een reactie posten