maandag 1 april 2019

DATV en aanverwanten [ 30 : Paraboolformules ]

Hierbij de formules om het één en ander te berekenen als er een onbekende parabool in je bezit is gekomen .



 In mijn geval was het een Triax . De diameter is 140 cm en de diepte heb ik opgemeten als 24 cm .
Dit kun je doen door een rechte lat die langer is dan je diameter over de randen van de parabool te leggen en de diepte te meten tussen het dieptste punt van de parabool en de raaklijn van je rechte lat. De diepte is hier voorgesteld als c
Met deze twee gegevens bereken je  het focuspunt F , dit was bij mij 51 cm . Dan kun je de F/D verhouding berekenen want die heb je nodig om de juiste LNB te kiezen , de meeste  LNB's die nu op de markt zijn, zijn voor de offsetschotels en hebben een F/D van ca 0.6 , heel ver van mijn F/D van 0.36
Bij een F/D behoort de focushoek , dwz de hoek die het focuspunt maakt met de randen van de parabool .Deze wordt berekent met mbv driehoeksmeetkunde  uit de driehoek ( rood/zwart gestreept) die ontstaat door de diepte af te trekken van de focusafstand en de halve diameter. Het resultaat is de halve hoek en deze moet simpel verdubbeld worden .In mijn geval wordt dat 2 x 69 ° is 138 °
Deze focushoek is de hoek waar de intensiteit van de straling ( Smax) is afgenomen tot -10 dB . ( dat is dan 0,3 maal Smax) . De overeenkomende hoek waarbij deze maar is afgenomen tot - 3 dB ( 0.7 maal Smax) is dan natuurlijk scherper en zou ergens rond de 75° tot 80° moeten bedragen .Deze hoek wordt de stralingshoek genoemd. Hiervan heb ik  nog geen formule maar hoop deze nog te vinden . Ik heb wel een tabelletje waar het is uit af te leiden .



Waarom dit belangrijk is , komt door het feit dat je de parabool niet moet overstralen maar ook niet moet onderstralen . De afstraalhoek is dus héél belangrijk als je je het beste rendement uit je spiegel wilt halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten