vrijdag 12 april 2019

DATV en aanverwanten [ 35 :Verschil offset 80 cm < - > Triax 140 cm

Ik wou wel eens proberen te berekenen wat het theoretisch verschil kan zijn tussen de offset van 80 x 70 cm en de prime focus van 140 cm.
Ik heb het vergelijk gedaan op effectieve  oppervlakte en dit als volgt berekend .
Het max opp bij een cilindrische parabool is eigenlijk een cirkel die als omtrek de buitenrand heeft van die parabool .
En een oppervlakte van een cirkel kennen we nog van vroeger . De opp van een ellips heb ik toch moeten opzoeken en dat was verrassend eenvoudig . Ik zet alles op papier en scan het in . Ik weet niet of ik hier formules kan invoeren...



In de formule zien we ook nog Aeff staan . Dit is een correctiefaktor omdat de parabolen niet exakt belicht worden . De faktor 2/pi  komt uit het boek " Radiogolven " van j.f van oort ( Kluwer).

Door nu de verhouding te nemen van beide opp. kan ik de aangroei berekenen .
Hiervan zou ik nog de schaduw van de belichterhouder moeten vanaf trekken , maar heb ik niet gedaan

9800cm² / 2800 cm²  geeft mij 3.5 maal .
Als ik nu daar tienmaal het log10  van neem  zou  ik 5.4 dB winst hebben.

Als ik mijn opnames bekijk van het baken met de offset en met de parabool ga ik van D1-D2 naar D5 Een bewijs van winst meaar niet tenvolle.
Ik vergelijk wel hier een goede PLL Octagon in de offset met een ruisfaktor van 0.1 dB met een aangepaste ( van F/D 0.6 naar F/D 0.36) MTI  LNB van 0.6 dB in de prime focus. 
Deze aanpassing was nodig om een goede belichting te bekomen .





Geen opmerkingen:

Een reactie posten