dinsdag 1 januari 2019

DATV en aanverwanten [ 9 : Es Hail2 bakens ]

Als je zo wat rondsurft op het internet vind je nogal wat.
Op het BATC forum zag ik dat (bijna ?) alle satellieten in Geobaan ook bakens en telemetrie uitzenden .Ergens wel logisch als hulpmiddel voor de volgstations.
Dit is de link : Forum BATC

In dit forum staat ook een link naar een interessante website waar de bakens opgelijst staan en er ook een beeld te zien is hoe het baken /telemetrie er moet uitzien .

Ook hiervan de link :  Bakens/telemetrie

Dus , deze nieuwjaarsmorgen de SDR stick ingeplugd en opgestart met SDR # .
De minitiouner verwijderd om plaats te maken met een T-bias koppeling tussen de LNB enerzijds en de SDR stick en DVB ontvanger antderzijds.

Na wat gezoek ( en ondertussen ook de frequentie gekalibreerd met 434.000 MHz op de sdsr stick) is er volgend beeld tevoorschijn gekomen .






Na wat over en weer gerekend  is dit vermoedelijk de telemetrie van BADR 6 of misschien BADR 5. Ik heb daar op de link echter geen visueel bewijs van .
Als ik naar de andere satelliet kijk die op de zelfde plaats geparkeerd staat en dat is Es'Hail 1 klopt het karakter van het signaal wel met het plaatje maar is de frequentie niet korrekt .

Toch nog eens het baken van de nieuwe Es'Hail 2 opgezocht die ver ter bestemming is volgens de BATC 

Current Orbital Position: 25.83°E (+0.36°E/day) - TLE Epoch: 31/12/2018 14:37:00

Dit geeft volgend resultaat.

Es'Hail 2  ?????





Klopt niet volledig met wat ik zie op andere fora maar het "weglopen" dat ik ook zie bij andere zie ik hier ook . Dit kan natuurlijk aan de LNB of SDR stick liggen maar het andere telemetrie signaal had daar geen last van .
Ook het wegspringen en exponentieel terugkomen van het signaal kan ik niet verklaren ( het "haakje" op de foto om de ca 3 sec)

Opstelling 85 cm offset dish , een niet zo goede LNB met NF van 0.6 dB ( er zijn betere) 18 m coax , een zelfgemaakte T-bias en een TCXO SDR stick ( goedkope versie)

Zal verder uitgepluisd worden .



Geen opmerkingen:

Een reactie posten