vrijdag 25 januari 2019

DATV en aanverwanten [ 16 : Qucsstudio filter ontwerpen ]



Was eerst van plan om een BPF te ontwerpen maar de verkregen waarden waren zo onrealistisch (  condensatoren van femtofarads) dat ik eerst wat gespeeld heb met een LPF.
Ok hier zijn de condensatoren nog klein maar al wel in de ordegrootte van pF. De inducties zijn nog aanvaardbaar. Uiteindelijk heb ik beslist om de spoelen te wikkelen en de condensatoren te " printen " op de print . Het is dus een mixmode van striplijnen en discrete componenten .

Hieronder mijn eerste betrachting met allemaal discrete componenten .


Het is een zevende orde Butterworth LPF geworden .Het - 3dB punt is berekend op 844MHz zodat de doorlaat zich tot 750 MHz onverzwakt manisfesteert . Dit kan berekend worden door een meetkundig gemiddelde te nemen ( Fc = vierkantwortel ( produkt van 750MHz en 950 MHz ( dit is het begin van de normale LNB baseband)) .
In Qucsstudio kan men componenten berekenen . Om nu een discrete condensator naar  striplijn om te zetten heb ik deze berekend met het tooltje. Echter, men kan dit niet overbrengen naar het schema .Daarom heb ik in de striplijntool de waarden overgebracht en van hieruit kan men wel alles kopiëren naar clipboard en vandaar naar het schema . Ik weet niet of dit een goede werkmethode is maar de simulatie laat in elk geval dezelfde doorlaatcurve zien als met discrete componenten.


Links de capaciteit berekenen en rechts in de striplijncalculator de waarden overbrengen

Ook de spoeltjes zijn berekend :


Hier een voorbeeld van een spoeltje dat 10.83nH geeft . We moeten echter 11.76 nH maar dat is niet erg . Door een spoel als discreet uit te voeren hebben we tevens de mogelijkheid nog wat te tweaken .



Het uiteindelijke resultaat met als extra nog twee 50 Ohm striplijnen , één aan de ingang en één aan de uitgang. Hierop kan men SMA connectoren solderen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten