maandag 4 juni 2012

APRS : verder werken

Na een lang weekend , een velddag en een HSP-voedingherstelling ligt de APRS terug op de pijnbank.Tijdens het lang weekend het één en ander gelezen . Hoeveel is nu de stroom op DC gebied als je trap in klasse C staat ingesteld ? Wel , Mr Fourier kan daar een antwoord opgeven .Als je de openingshoek ( in feite halve stroomhoek) weet en je past de juiste formule toe kan je de DC en alle andere stromen berekenen. Om je een voorbeeld te geven uit mijn oude schoolboek ( alweer!) , bij een openingshoek in klasse C van 90° ( is in feite klasse B) is je DC-waarde ongeveer nog een derde van je Ipeak van je grondgolf en is de tweede harmonische nog bijna 20% van je Ipeak van grondgolf .
De grondgolf zelf heeft dan een gemiddelde stroom van ca 75 mA en de tweede harmonische ongeveer een gemiddelde stroom van ca 33 mA)

Dus als je ergens 50mA op DC gebied meet ( bv over het ontkoppelde serieweerstandje in de collectorkring) dan loopt er op de grondgolf reeds een piekwaarde van ca 150mA en dan is maar de vraag of je transistor daar tegen kan . Dit kan misschien wel de oorzaak zijn van de doorslag van mijn BRF96.
Ik moet het toch nog allemaal laten bezinken , ik weet niet of ik goed redeneer , misschien kan iemand mij daar bij helpen ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten