woensdag 13 juni 2012

APRS: tabular rasa !

Na vele uren zwoegen op de drivertrap ,het opsoeperen van in totaal vijf BFR96 transistoren heb ik een tabular rasa uitgevoerd . Alles eens nuchter herbekeken en nog een stapje vérder achteruit gezet .De transistor die van 72 om moet zetten naar 144 heb ik vervangen door een BSX20 en ook de drivertrap werkt nu met dezelfde tor.De kring op 144 ( eertijds een MC120 spoel en daarna een S18 spoel) is nu een zelfgewikkelde spoel maar met die verstande dat deze een aftakking heeft zodat ik de impedantie naar beneden kan halen .De koppel-C tussen de 72 trap en de 144 is verhoogd van 12 p naar 100p zodat er meer poeier kwam in de laatse verdubbeltrap . Hierdoor kreeg ik ook méér sturing beschikbaar voor de stuurtrap ook al omdat de aftakking op deze spoel een goede zaak was voor de aanpassing .De aftakking ligt op ca 3 wnd van de totale 10 wnd zodat er een negenvoudige neerwaartse impedantie verlaging is .De kring voor die aanpassing zou eigenlijk herberekend moeten worden aan de nieuwe situatie , maar ik heb het tóch geprobeerd . Het resultaat was verbijsterend! Ik kreeg , na afregeling , er 400 mW uit op de BIRD met afsluitweerstand van 50 Ohm zonder reflectie .Dit is eigenlijk van het goede véél te veel voor de BSX20 en deze stond dan ook loeiheet !Daarom heb ik voorlopig die koppel-C wat terug in waarde laten zakken , zodat de sturing minder werd en het vermogen dus ook .Ik ga dit voorlopig zo laten om nog wat metingen op te doen . Toch zal ik nog een koellichaampje op de tor moeten voorzien .Enfin , we zijn een ( grote) stap verder , een tandje slimmer en een ervaring rijker .Het mocht ook wel na vier weken prutsen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten