zondag 2 augustus 2009

Projekt twaalf en dertig : Graves deel 5

Vandaag , zondag, nog eens de uitkoppeling met de deca ontvanger bekeken . Normaal zou Zuit van de NE612 ongeveer 1.5k moeten zijn . Dit komt terecht op een KANK3335 spoel die prim 8 windingen heeft en secundair 2 wnd . Dat is een verhouding van 4 . Om secundair de impedantie ( meer resistantie) om te rekenen moeten we 1.5k delen door het kwadraat van 4 ( zijnde 16) en dan bekomen we iets van 90 Ohm .Dit naar de ingang van de deca geeft een kleine misaanpassing . Nu was het zo dat ik symmetrisch uitkoppelde en ik vermoed dat dit geen 1k5 maar tweemaal zo veel zal zijn .Secundair wordt dit dan ook het dubbele ( bijna 200 Ohm). Ik heb dan de oude situatie gemeten met een injectie op ca 73 MHz en gemeten hoeveel ik moest insturen om S5 op de deca te krijgen . Dit bleek 5.6µV te zijn . Door de uitgang asymmetrisch te maken moest ik net geen 4µV insturen , wat toch weeral winst uitmaakt .
Onddertussen ben ik de twee meter antenne aan het samen steken ( oude Jaybeam , 15dBd winst) maar eerst nog iets "fabrieken" voor de meteoren , want ze zijn op komst en de voorspelling is dat het er veel zouden zijn !

Wordt vervolgd ...

ON4AOL , Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten