zondag 26 april 2009

Vakantie-radio (5) .

De twee favorieten op een rijtje :

De Toucan :
Eigenschappen :
1.Enkelsuper met MF filter van kristallen
2.VXO met een hopelijk verkrijgbaar kristal
3.Simpele AGC ( kwaliteit onbekend)
4.Side toon via sterk gedempde onvangst tijdens zenden .
5.QSK
6.Als enig nadeel zou men de vele spoelen kunnen aanhalen

De Forty-oner:
Eigenschappen :
1.Rechtuitontvanger , de selectiviteit wordt enkel bepaald door LF filtering.
2.VXO op de werkfrequentie , niet altijd gemakkelijk verkrijgbaar .
3.AGC vind ik niet terug in het schema , kan schadelijk zijn voor de oren !
4.Side toon wordt artificieel opgewekt ( toon generator)
5.QSK
6.Voordeel zijn de goed verkrijgbare componenten .

De betere filtering van de toucan heeft de doorslag gegeven alhoewel ik ook een boontje heb voor de forty-oner , in die mate dat ik reeds de onderdelen heb samengezocht . De toucan zou later kunnen worden uitgebreid met een DDS die ik nog liggen heb en waardoor ook direct een frequentie uitlezing beschikbaar is .

Samengevat: als ik de componenten vindt wordt het de toucan , anders noodgedwongen de forty-oner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten