woensdag 22 april 2009

Vakantie-radio (2).

Welke vakantieband ?
Dit hangt natuurlijk samen met de " condities" die er heersen en ik ben een leek op decameter .
Er komen 3 banden in mij op waarmee Europa werkbaar is , 80 m , 40 m en 30m .
Dit zal dan hoofdzakelijk werken worden als het al wat donker wordt , ik moet mij eens dringend inwerken in deze materie .
Alle drie de banden eens op een rijtje :
80m : alhoewel deze mij wel aantrekt is een campingantenne moeilijk , en een goede antenne is het halve werk.
40m : voorlopig mijn favoriet . Antenne is nog wel ergens weg te spannen , nadeel is dat de ontvangeringang bloot komt te staan aan buursignalen met grote vermogens !
30 m : voornamelijk een echte cw band ( althans geen phonie dacht ik ?) en ook geen contesten .Antenne nog gemakkelijker .
De vraag dringt zich nu al op wat de rx betreft : wordt het een VFO ( stabiliteit !) een VXO of wordt het Xtal(len) en bestaan deze laatste dan wel in het CW segment !

Wordt vervolgd ....

ON4AOL ,Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten