zondag 23 juli 2023

EME [ SSTV via de maan ]

 Zaterdag 22 juli 2023 was aangekondigd door PI9CAM als de dag dat er experimenten met SSTV zouden gedaan worden op o.a. 23 cm.

Ik had nog net de tijd om mijn setup van 13cm te veranderen naar 23 cm.

Doordat PI9CAM ook wat problemen hadden met een coax bleven we een beetje op onze honger zitten.

Ik heb maar een 1.4m prime focus en wist bijna op voorhand dat ik niet veel zou vangen . Dwingeloo heeft wel een 25m telescoop , maar hoeveel Watt steken ze daar in ?

Enfin , ik heb wel wat " gezien" , zij het dan geen beeldeke. Er waren flauwe signalen te zien maar niet met een goed genoeg  S/N verhouding om er wat van te maken .

QSSTV ( mijn SSTV soft) kon wel herkennen dat het een MARTIN 2 uitzending was , dus dat was toch al iets.

Ik heb me geamuseerd en dat is wat telt.

Hieronder een snapshot van de ontvangst.


Boven QSSTV met rechts toch iet of wat signaal en herkenning van de mode.

Linksonder de SDR ontvangst en rechts de reflector HB9Q waar de aankondigingen gebeuren van de mode en de QRG enz...

Kan nog vermelden dat G0LBK , wel een beeldeke heeft ontvangen , maar die werkt dan wel met een 4m spiegel, zie Twitter:

 G0LBK

https://twitter.com/g0lbk/status/1682788354394316801?s=20

 


G0LBK788354394316801?s=20

1 opmerking: