zaterdag 29 juli 2023

ADSN [ 123 : Paraboolformules: een overzicht]

Ik wil hier alles nog wel eens op een rijtje zetten ivm mijn 1.4 m prime focus parabool van Triax.

Wat is nu zijn Gain bij diverse frequenties? Welk rendement moet ik nemen ?

Er is nogal wat literatuur daaromtrent. De ene neemt 50% , de andere 2/pi als rendement   enz...

Met wat rekenen  de calculators die ge op internet vindt ?

Voorbeeld : In het boek VHF UHF manual wordt een rendement van 50% aangehouden .Mijn parabool zou dan volgens de grafiek omgerekend naar 4.7 voet een gain hebben van 22 dB en een -3dB openingshoek van ca 12 °( voor 23 cm)

Als ik een calculator van internet gebruik , zoals van everythingRF krijg ik 23dB wat er dicht tegen is.

Formules:



Een overzichtje



Samengevat voor een rendement van 50%


Gain                            Theta(openingshoek)

23 cm --> 22 dB           11.5°

13 cm --> 27 dB           6.5°     

3.5 cm --> 38 dB          1.75°


Geen opmerkingen:

Een reactie posten