zondag 26 juni 2022

OSCAR 100 [IMD produkten]

De laatste tijd zie ik "spooksignalen" op de waterval van de sdr.Vroeger had ik die niet met mijn vaste opstelling maar van zodra ik ben overgegaan op de ( semi-fixed)  portabele opstelling zie ik ze wel .

Dus de vraag stelde zich , wat is er verandert ondertussen ?

Het is zo dat de filters er van tussen zijn en dat de GPSDO nu ter plaatse bij de schotel staat.

Misschien was de uitsturing van de GPSDO naar de LNB te sterk omdat er nu geen 25 m TV coax tussen zit ?

Dit was snel geprobeerd met een 20 dB verzwakker ertussen te zetten maar het enige dat ik nog  kreeg waren de bakens en een sterk amateursignaal klonkt alleen maar sterk vervormd.

Dus dit was het niet . Trouwens de uitsturing is ingesteld op :

+6.4dBm, drive setting 8mA

en dit komt van de specs van Leo Bodnar zelf.

Wat er ook nog veranderd was , was de 5V voeding . Vroeger kwam deze uit een netadapter in de shack maar nu had ik daarvoor een 12Vdc/5Vdc USB omvormer gebruikt , zo een model dat ge kunt kopen om in de sigarettenaantseker in een auto te steken . 

Ik heb de USB eens uitgetrokken en in de USB aansluiting van mijn laptop , die toch ter plaatse stond , ingeplugd en voilá het wonder geschiedde. Dus deze omvormer is niet genoeg ontstoord. Ik ga deze later vervangen door een 7805 of iets dergelijks . Wel goed koelen want deze IC moet 2 Watt verdissiperen !

 

 



27 juni 2022 : Vervangen door een 7805 . Alles ok nu , geen IMD meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten