vrijdag 19 februari 2021

ADSN [ 58 : Status werkzaamheden ]

Een update van de situatie die er nu is .

Ik zou gewoon buiten moeten kunnen werken om de helical opnieuw te testen en af te regelen , maar de voorbije weken leende het weer zich daar niet toe.

Ik heb namelijk vastgesteld dat bij doormeten van de helical, deze beïnvloed wordt door reflectie . En omdat deze in het focuspunt komt van de schotel kan ik daar wel het één en ander verwachten. Dus een meting ter plaatse dringt zich op.

Die beïnvloeding kon ik goed simuleren door de helical in front van mijn radiator in de (te) kleine shack op te stellen . Ik heb deze opgesteld op precies dezelfde afstand als het focuspunt van de schotel .Wat de reflecties van ander meubilair teweeg brengt hoop ik te elimineren door buiten de meting opnieuw te doen.

Nu , dit weekend wordt het terug beter weer en de komende week ook , dus de gelegenheid zal er zijn.

Maar eerst wil ik eerst iets anders doen . Ik wil eens een Hot/Cold meting doen van de gehele setup, ttz de helical en de gehele LNA-trein.

Als mijn ruistemperatuur van de eerste LNA laag genoeg is zou ik bij een dubbelmeting van de warme( ?) aarde en de koude lucht een verschil moeten meten .

Dit is dan om te zetten naar dB waarden , die me dan een indruk kan geven hoe en wat ik in handen heb.

De ruistemperatuur van de aarde wordt op 290°K geschat en de koude ruimte ergens tussen 10 en 50°K (?) Dit veschil moet als ruisafname te meten zijn .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten