donderdag 4 februari 2021

ADSN [ 56 : Voedingsverzorging voor de LNA's ]

 Voor de voeding moet ik twee spanningen voorzien , nl 12 V voor de ON1BPS en tweemaal 5V voor de twee chinezen.

Ik zou gewone 78(L)05 kunnen gebruiken maar daarvan is geweten dat deze nogal ruisen , iets watr ik op dat punt wel kan missen.

Daarom heb ik lage ruis stabilisatoren aangeschaft en deze zijn in SMD uitvoering  ( type is LDK320AU50R) .

Een printje voor zo'n footprint heb ik niet dus heb ik maar wat eilandjes gefreesd op een blanke print.

Ik heb voor elke préamp een eigen stabilisatie voorzien , dus het worden er twee die elk 100mA gaan moeten leveren.

 


Nu moet er   (12V - 5V)  maal  200 mA  " verdissipeerd " worden en dat geeft nogal wat warmte . Ik los dit normaal op door na de 12V eerst een 8V stabilisator te zetten om deze een deel van het vermogen te laten opsouperen zodat de dissipatie verdeeld wordt , maar dit kan hier niet in dit geval . Het zou alleen maar weer een ruisgenerator bijvoegen .

Daarom heb ik voor de oude methode gekozen en wordt de dissipatie gedaan door twee vermogenweerstanden , elk voor één stabilisator.

Als test heb ik de stabilisatoren afgesloten met vermogen weerstanden zodat elke stabilisator 100 mA levert. Dit een uurtje of twee laten sudderen . De dissipatie is mooi verdeeld is wel goed denk ik .

Indien er toch extra moet gekoeld worden ga ik de massalip van de SMD's voorzien van een klein koperen blokje , dat scheelt weer een slok op de borrel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten