woensdag 30 oktober 2019

OSCAR100 smalband [ 20 : Helical voor offset dish 80 cm + QSO ermee]

Nieuw helical ontwerp voor een offsetdish 80 cm ( 5 windingen , ca 40 mm diameter, ca 20 mm spoed)
Deze heeft mij wel wat kopzorgen opgeleverd.


Ik zocht ook een oplossing voor het doorlaten van de 10 GHz en het sperren en reflector voor 2.4 GHz,want Uplink en Downlink moeten in hetzelfde focuspunt liggen
Ik heb het opgelost door een raster te maken met genoeg maaswijdte voor 10GHz door te laten  en voldoende  om toch als reflector te dienen voor 2.4 Ghz. Op de foto de test of de 10GHz er nog doorkwam , en dat was het geval. Maaswijdte was ongeveer 12 mm.

De "filter" voor 10Ghz

 Daarna was de helical aan de beurt .

Helical voor Offset


Ook deze had ik voorzien van een afregelvaantje, maar ik kon langs geen kanten een afstemming krijgen en de QRG bleef altijd op dezelfde plaats .( deze was er in feite niet !). Hoe ik ook aan de helical frutselde , er was geen invloed merkbaar
Het vaantje bleek een te grote demping te geven . Ik heb deze verwijderd en plots bleek de antenne te werken en afregelbaar.


Reflectiedemping


-3dB punten


Er zijn meerdere goeie reflectie punten maar óók daar waar ik ze wil hebben .
- 20dB is een goeie waarde !


In het focuspunt

In werking


En het resultaat met 1 W in een 80 cm offsetdish





3 opmerkingen:

  1. Hoi Luc! Interessant experiment wat je hebt gedaan. Ik heb ondertussen met wat helix-en een poty ge-experimenteert maar nog geen goede conclusies kunnen trekken. Als ik een helix op ongeveer jouw methode voor de LNB plaats, gaat de C/N van een DATV signaal 11 naar 9.5dB. De combi antenne, de poty heb ik maar 6.5dB C/N over (150cm dish). Zou een helix er naast plaatsten niet beter kunnen zijn? Hij kan er vlak naast. Op 2.4GHz schat ik in dat openingshoek op 2.4 GHz de foute positie te verwaarlozen is? Wat denk je, proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Experimenteren is de boodschap ! Ik moet zeggen , ik ben er al een tijdje niet meer met bezig , maar ga de draad weer oppakken . Deze setup was voor de QRP , maar ook hij ligt stil wegens verhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. BTW , Het is wel raar om te antwoorden tegen " unknown" . Maak je bekend , dat babbelt zoveel !gemakkelijker

    BeantwoordenVerwijderen