donderdag 19 september 2019

OSCAR100 smalband [ 5: Niveaumetingen]

Om nog eens allemaal mezelf duidelijk te maken wat er op mijn broodplank gebeurt heb ik nog wat metingen gedaan.
Omdat ikzelf beperkt ben tot 1.5GHz heb ik het ook in deze regio behouden .

Overzicht van de metingen :



Dit zijn twee dezelfde metingen  echter wordt mijn lokale oscillator (de Pluto) eens binnengebracht op de mixer zijn IF (uitgang) en dan weer op de echte LO ingang.
Het signaal van de trx via de richtkoppelaar blijft altijd op de RF ingang van de mixer omdat dit de poort is die het meest kan verdragen van de mixer wat vermogen betreft ( max 50mW)

Deze meting heb ik gedaan omdat ik wist van vroeger dat IF en LO kan verwisseld worden en ik wilde zelf wel eens weten wat nu het verschil is.

Indien Pluto op de IF binnenkomt heb ik beide mengproducten ( en dat is interessant) op éénzelfde niveau , hier -6.6dBm .Het Pluto signaal ( dus mijn LO) wordt zelf onderdrukt tot -20dBm.


Indien Pluto op de LO binnenkomt is het gewenste mengprodukt ongeveer 1 dB zwakker en wordt het Pluto signaal -24dBm onderdrukt , wat toch beduidend meer is.

Besluiten :
  1. Omwisselen poorten kan , uitkomst is echter verschillend.
  2. De mengprodukten zijn op deze frequenties kwasi even sterk . Ik vermoed dat op de echte werkfrequentie ( 2,4GHz) dit ook zo is. De mixer zit nog niet op zijn grens , want deze kan tot 4 GHz werken .
  3. De mixer is iets onder zijn beste werkpunt aangestuurd. Dit is een level 7 mixer , wat wil zeggen dat hij 7 dBm verwacht om aangestuurt te worden . Ik heb echter de test gedaan op 7dBm en het scheelt maar héél weinig.
Ik ga de mixer gebruiken als in opstelling 1. Dit heeft toch 1 dB meer op de uitgang en hier is elke dB welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten