zondag 22 januari 2012

ATV: de LNB-test

Vandaag alles mobiel in de jeep gestoken .
De analoge sat-ontvanger en een oude kleine TV met een beeldbuis nog( ooit nog eens in het Kruidvat gekocht)en de LNB gemonteerd op een uitschuifbaar mastje.
Het voordeel van een oude tv is dat ge de ruis ziet als er geen signaal is, de nieuwe geven dan enkel een blauw niets-zeggend beeld
Dit alles aangesloten via een 12Vdc/230Vac inverter .Eerst ben ik tot 4,3km in vogelvlucht volgens mijn Garmin Geko GPS gereden en de eerste test gedaan .In eerste instantie niets , maar de fout lag bij mij omdat mijn sat-ontvanger nog niet op de juiste frequentie ingesteld stond . Eenmaal goed was het signaal een B4-B5. Let wel , dit is zonder schotel , dus enkel de naakte LNB.
Verder gereden tot hemelsbreed 6,7km en daar was het nog slechts een B1. Flarden van beelden afwisselend met synchronisatiestrepen .Ik had ondertussen al heel wat bomen tussen mij en de repeatermast .Toch nog verder gereden tot 8,8km maar hier niets meer te ontvangen .
Resultaat is , dat ik weet dat mijn LNB nog in orde is en dat de berekening/meting van de LO ook juist was.
Het enige spijtige is dat ik mijn fototoestel vergeten was .Ik denk er nu aan om de test nog eens te herhalen met een kleine schotel en op dezelfde plaatsen nog eens te proberen .
Wordt vervolgd ....

Nog een overzicht van mijn metingen : meest linkse ballon is de plaats van de mast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten