woensdag 17 mei 2023

ADSN [ 120 : Rotor werkt niet meer ]

Mijn AZ/EL rotor voor mijn PF parabool doet het niet meer goed .

Normaal rijdt ie , bij opstart, naar het Oosten en volledig naar beneden om zijn calibratiepunten te zoeken , maar nu had hij een eigen wil en reede helemaal naar het Westen toe !

Electronica nagekeken ( er was niets aan de soft veranderd !)  en op het eerste zicht niets abnormaals te zien .

Bij nader toezicht was er toch één ledje van de opto I/F dat maar flauwtjes brandde 

Ik wist wel dat het geen nieuwe ledjes waren dus eerst dacht ik aan dat , maar door zelf eens de led uit te sturen meet een injectiespanningtje bleek de helderheid plots wel normaal te zijn .Dan maar , omdat het de snelste methode was , twee opto's omgewisseld om te zien of de fout meeging maar dat was niet het geval.

Het moet dus de stuurspannig zelf zijn die uit de rotor komt en een spanningsmeting bevestigde dat.

Ai,toch geen slecht contact in de microswitch ?

Rotor aansluitdoos open gedaan en tot mijn verwondering zat er over de aansluitklemmenprint een oude mierennest met heel wat dode mieren en een smurrie die op honing leek.

Het boeltje uitgeblazen en alles afgespoten met Contact 60 en nog eens met de perslucht erover om het overtollige smeermiddel te verwijderen .

Terug de rotor opgestart en direkt gezien dat de flauw branden van de led verdwenen was en slechts óf uit óf fel brandde zoals het moet zijn.


Nog eens uitvoerig testen maar ik heb er goede hoop op !


De mierennest , letterlijk dan wel.

Het flauw branden van de led moet door een lekstroom teweeg zijn gebracht . De " honing" zal ergens een lekstroom veroorzaakt hebben.


Update juli 2023

Ik heb toch nog problemen. Ik heb het bordje dat in de rotor zit (EPAM3B van JRC)

eens omgezet naar een schema.Het probleem is dat de zekeringhouders allemaal afbreken en deze vervangen moeten worden . Ze zijn besteld en omdat de print er nu toch uit is , heb ik de moeite genomen om het schema eens uit te dokteren .


Het schema is naderhand niet uitgetest , dus een kleine fout kan er nog altijd inzitten.

De twee zekeringen voor de motoren van AZ en EL ga ik overbruggen omdat in mijn H-bridgen er een polyfuse zit.


20 juli 2023.


Alles zit terug samen , en het werkt weer ! 🤞.

Ook de afdekplaat is nu voorzien van nieuwe inox schroefjes . We hopen dat het goed blijft. 

LRO is terug ontvangen , nu eens kijken of de Chandrayaan-3 ook te ontvangen is .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten