woensdag 3 november 2021

ADSN [ 83 : Nogmaals de helical antenne ]

 Ik zal dus een nieuwe helical antenne maken voor de 13 cm band en meer bepaalt ergens tussen 2200 en 2400 Mhz.

Centerfrequentie wordt dan 2300 MHz.

Er zijn on line calculators zoals van ON6JC , maar ik heb er nog een gevonden.


helical online calculator

 Deze heeft ook nog een andere aanpassing met een lambda op 4 stuk, zoals ik destijds in de jaren stilletjes ook eens gebruikt heb om de 23 cm ATV zender van Antwerpen te ontvangen met goed resultaat overings. Ik had toen wel niet de meetmogelijkheden die ik nu heb 


Ook op die site staat een prachtige animatie hoe het veld zich gedraagt in een helical antenne. De moeite waard om te bekijken.

Helical animatie .

 

En nog een filmpje

Helical filmpje 

 

Ik ben van plan om beide calculators eens hetzelfde laten berekenen en kijken wat dit doet.


Ook bestaat er nog een paper met formules om zelf te berekenen.Misschien waag ik mij daar ook nog eens aan.


De eerste on-line berekening van changpuak.



De draaddiameter is weer de remleiding van 4.7mm en die moet een buis hebben van ca 19 mm om de aanpassing te doen .

Wel ik heb hier een stuk koperbuis liggen van uitw. 22mm en ongeveer 19 mm inwendig . Dus dat moet al lukken.


De berekening volgens ON6JC




Hier zijn er voor en nadelen : Ik kan zelf mijn draaddiameter niet kiezen.

Ik kan wel mijn openingshoek kiezen die bij mijne parabool het best past.

Hiervoor moet ik de parameter " turn spacing " aanpassen.In hoever deze bijdraagt aan het circulaire deel van de afstraling , daar heb ik geen idee van.


Misschien doe ik wel een huwelijk van beide berekeningen met de lambda/4 aanpassing van de eerste met de uitvoering van de tweede.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten