zondag 25 oktober 2020

ADSN [ 24 : De software : deel 4 + uitgevoerde testen]

Ondertussen wat testen gedaan en ook de parkeerpositie geschreven en getest.

Eerst waren er wat afwijkingen in de reproduceerbaarheid van de parkeerpositie , maar ik wijt dit aan het slecht monteren van een richtlaser in het focuspunt .

De laser verplaatste zich door het bewegen van de schotel


Hieronder de ( slechte) laserbevestiging , dit is laters verbetert en zit nu goed vast


De eerste metingen met de slechte bevestiging van de laser.


Spreiding meetpunten

Dus hoe doe ik dat ?


Ik laat eerst de parabool kalibreren op het punt OOST en op zijn laagste elevatie   ( 10°). Deze punten preset ik met een bepaalde waarde ( voorlopig 18000 en 16000).

Daarna laat ik de schotel rijden naar een bepaald punt in het azimuth . dit punt noem ik de parkeerpositie omdat deze positie mij toelaat om gemakkelijk aan de parabool te werken .In het verlengde van die parkeerpositie bevindt zich mijn gastank. Hier kleef ik een etiket op en laat de parabool meerdere malen vanuit de kalibratiepositie naar dit punt rijden.

U ziet de spreiding van de metingen ( hier slechts 3).

Als ik met driehoeksmeetkunde uitrekent  hoeveel dit is in graden kom ik aan < 1°

Ik neem eigenlijk wat extra want het was in werkelijkheid 0.7°.

Dan komt nu de vraag : is dit nauwkeurig genoeg om in eerste instantie de maan te volgen ?

Hiervoor moet ik de openingshoek berekenen van mijn schotel bij 2.3 Ghz, want daar zitten enkele signalen van wat er rond en naar de maan vliegt.

Dit kan met de volgende formule , dit is de openingshoek bij -3dB.

De -3dB openingshoek formule

Voor 2.3 GHz ( 6.5 °) valt dit reuze mee . Ik vermoed wel dat ik deze moet halveren omdat de fout zowel links als rechts van de lobbe kan gemaakt worden .


Voor 8.8GHz wordt dit kritisch , ik moet een reproduceerbaarheid hebben  van de helft van 1.7° dat is 0.85 ° ! om het onderste uit de kan te kunnen halen .

Bij mijn nieuwe laseropstelling is de spreiding beter. De laser kwam steeds juist op een gemarkeert zwart bolletje terecht

Ik heb 10 metingen genomen volgens bovenstaande procedure . De waarden zijn wat de pulsgever mij telkens gaf op de terminal van de RPI.


Als ik mag geloven wat de producent van de rotor beweert is elke unit slechts 0.01 °.

Ik ga dit eens uitproberen door twee metingen te doen met  bv 100 punten verschil.

Dit zou dan op mijn etiket een afstand tussen deze twee punten moeten geven die na omrekening inderdaad 1° verschil maakt 

Het etiket hangt op 4m en met behulp van een tangens is dit gemakkelijk te doen.

Niet volledig perfect maar toch nauwkeurig genoeg.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten