zaterdag 10 oktober 2020

ADSN [ 21 : De software : deel 1]

Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar uiteindelijk ben ik er in geslaagd om hier op de broodplank  een automatische kalibratie te simuleren .

In principe is het simpel , kijk waar ge staat met de schotel en rijdt tweemaal naar de kalibratiepunten , eenmaal voor elevatie (EL) en nogmaals voor azimuth( AZ).

Eénmaal de kalibratiepunten bereikt , preset de tellers en klaar is Kees ( in dit geval Luc).


Alles is geschreven in C op de raspberry pi . Géén C++ want hierover is nogal wat onduidelijkheid . Het is gewoon " platte"  C , ik werk dus niet met klassen.

Ik werk wel met de PIGPIO bibliotheek, zie pigpio

In de soft van de RPI is er ook een simpel , maar goed bruikbaar IDE aanwezig.

Geany is de naam.


Deze bevat naast de editor ook een mogelijk om te compileren en/of builden en direkt het programma te starten. Tevens kan men ook een terminal oproepen en heeft men in de linkerzijbalk een overzicht van alle variabelen , functie s, macro's enz..

Ik heb ooit in school C gehad , met wat "schooloefeningen" , maar ik heb toch serieus moeten bijstuderen om het weer onder de knie te krijgen . Op een gegeven moment kunt ge niet zonder pointers werken  en dat was toch weer een hindernis . gelukkig is alles terug goed gekomen . Ook met interrupts werken en de daarbijhorende callbacks was effe doorslikken .

Uiteindelijk heeft het mij veel geholpen om flowcharts aan te maken , dit geeft meer inzicht in de code.

 


 

 

Enfin , de auto-kalibratie werkt en nu wordt het uittesten in werkelijkheid . Ik moet dit nog steeds buiten doen , dus het mag stoppen met regenen .

De volgende stap is een sequentie schrijven om hem naar een parkeerplaats te brengen. Dit is de positie van de schotel waar ik dan gemakkelijk toegang heb om er aan te werken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten