maandag 27 januari 2020

OSCAR100 smalband [ 38 : Toegang tot websdr van buitenshuis]

Deze websdr van Kurt kan ook van buitenshuis bekeken/bediend worden .
Hiervoor heb je echter een dynamische DNS server nodig.
Deze zijn gratis te verkrijgen , mits maandelijkse hernieuwing, bij verschillende providers.
Ik gebruik sinds jaar en dag noip .Zoek eens met een zoekmachine naar noip.com of op dyndns  of gewoon op dynamic dns. Aan U de keuze.

Eenmaal als je de dns server hebt aangemaakt heb je een standaard url waar je kan naar verwijzen . Als je provider van je internet je huis -ip  verandert ( en dat gebeurt regelmatig) dan zal toch je dns server altijd de juist weg vinden .

Langs onze kant moeten we wel enkel poorten openzetten op de router .
Elke router is natuurlijk anders , maar dit zijn de poorten die open moeten .
Doe dit enkel en alleen op je ip-adres waar je websdr op loopt.

Bij mij is dit dus 192.168.2.163 ( ip adres van pc waar mijn websdr op loopt)
Dit zijn de poorten die open gezet moet worden op je router  :

80
8090
8091

Hiermee kan je dan van buitenaf je websdr bereiken;

In linux moet er nog één actie gedaan worden en dat is dat deze poorten ook vrijgegeven moeten worden in de firewall.

Hiervoor open je een terminal en geef volgend commando in .


sudo ufw allow 80

doe dit ook voor poort 8090 en 8091

sudo ufw allow 8090
sudo ufw allow 8091

Vraag uw status op

sudo ufw status

 Alles is nu ok .


Open buitenshuis een webbrowser ( bv op je GSM via 4G)  en vul je url in .

In mijn geval is dit  "mijn dnsserver"/nb.html

U ziet de websdr van buitenaf en U kunt deze ook bedienen !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten