woensdag 13 augustus 2014

TXRX ?

Ik ben in het bezit gekomen van een aardig speeltje :
Een DRA818V.
Dit zijn de eigenschappen


- Frequency Range: 134~174MHz
- Tx/Rx frequency independent
- Channel space: 12.5/25KHz
- Configurable multi-channels
- Sensitivity: -122dBm
- Output power: +27/30dBm   --> dit wil zeggen tussen 500mW en   1W
- CTCSS / CDCSS codes
- 8 volume levels
- 8 squelch levels
- UART interface
- Temperature: -20°C ~+70°C
- TX current: 450/750mA
- Supply voltage: 3.3~4.5V


En dit zit er allemaal in

DRA818V is a type of compact wireless voice transceiver module based on RFIC RDA1846 and works in VHF band. It integrates high speed microcontroller, high performance wireless transceiver IC, high power PA, audio process and squelching circuits. It provides standard UART interface which users can easily configure appropriate parameters for different applications. Users can easily construct a walkie-talkie system by connecting microphone, audio PA and speaker.


Ik kan helaas op het ogenblik geen foto uploaden maar het meet slechts 36 x 18 mm en is 3 mm dik.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Luc,

    Heb jij al gemeten aan deze module ?

    Ik ondertussen wel, omdat ik geen informatie van anderen op internet kon vinden.

    Meeste specs uit de data-sheet kloppen, maar er zijn voor de ontvanger geen ingangs kringen.
    Verder is de harmonischen (ik meet 2e,3e,4e) onderdrukking is heeeeeel erg slecht. Ik meet 2e harm onderdrukking van -2 db , en op low power 0 db. Dat kan alleen maar als de eindtrap in het moduul vast loopt.

    Ben heel benieuwd of jij dat ook meet, of dat ik een slecht moduul heb. (Vrees dat alle modules zo slecht zijn, want er staat geen spec voor harm. onderdrukking in de data sheet.)

    73, Erwin
    PA3GUT

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Erwin ,
    Neen zeg , nog geen tijd gehad . Bedankt voor de info ! Ik ben aan het ogenblik buitenwerk aan het doen ( pyloon voorbereiden voor te installeren) en ik moet nog de soft-en hardware voor de komende velddag in orde brengen ( club ON6WL)
    Wat die harm; betreffen : misschien zijn het wel blokgolven die gemaakt worden ( zit er dik in).
    Ik heb zelf ook nog wel een vraagje ;Is het niet zo dat inwendig in de module de oscillator ingesteld wordt via i²c? Ik zie dat er een UART
    aanwezig is naar buiten toe . Kan je dan transparant het I²C protocol daarover volgen of hoe zie jij dat ?
    Van zodra ik terug tijd heb ( ergens ins september ), zal ik het wel laten weten .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je even in de PDF gaat neuzen (http://www.dorji.com/docs/data/DRA818V.pdf), staat er ergens iets van SETFILTER Command: This command is used to turn on/off Pre/de-emphasis, Highpass, Lowpass filter

    Miscshien ben je daar iets mee

    BeantwoordenVerwijderen