woensdag 11 april 2012

APRS : de vermenigvuldigingstrappen

Ondertussen ook al aan het verachtvoudigen toegekomen .Ik probeer zoveel mogelijk bruikbare en leverbare onderdelen te gebruiken omdat er misschien nabouwers zijn .De spoeltjes zijn dan ook kant en klaar te koop en hoeven niet zelfgewikkeld te worden . Dit zal wel moeten voor de eindtrap , maar de vermenigvuldigtrappen zijn TOKO's . Zo is de eerste spoel gewoon een 10.7MHz trafo en de andere de befaamde KANK3335 of equivalent .De spoel voor 72 MHz is een S18 groen met ferrietkern ( opgelet bestaat ook met aluminiumkern !). Omdat dit slechts enkel een primaire wikkeling heeft moet je er wel zelf nog een secundaire bijwikkelen maar dat is maar een half toertje .Dit half toertje geeft wel méér dan 1Vpp op de topdetector en zal voldoende zijn om de laatste vermenigvuldig trap in klasse c aan te sturen .De 144MHz spoel zal een MC120 worden .
De transistoren in de trappen zijn gewone 2N2222 , ook al echt bekend onder de knutselaars.Dat de verachtvoudiging al werkt is te zien op de foto!
De eerdere foto van de modulatie heb ik het gevoel dat ik " iets" teveel gemoduleerd heb .Nu kan het minder en hoor ik op de 72MHz een mooi toontje uit mijn LF-generator tot achteraan in de tuin ( ca 25m)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten