zaterdag 19 februari 2011

Vakantie-radio (29)

Het eerste wat ik wil proberen ,is of ik een VXO kan maken die uitkomt rond 7030 kHz.
Dit wordt vaak in de literatuur gedaan met een xtal van 12000 Khz en een MF van 4915.2 kHz.
Dan moet je al ver weg trekken vind ik ,maar het blijkt te gaan  (schrijven ze).
Het kristal moet dan rond 11945 gaan resoneren en dat vind ik toch wat ver .Het lukt mij dan ook niet, zelfs niet met 2 xtallen parallel zoals ze voorschrijven ..
Indien ik een andere MF zou kiezen ,moet ik ook andere xtallen zoeken .
11MHz en 4MHz als MF is ook iets in de buurt . Ik moet dan wel 30 kHz omhoog gaan .
Ik gebruik ook de inw. oscillator van de TCA440 , misschien moet ik daar van afstappen omdat dan een terugkoppeling vereist is tussen collector en basis ipv tussen basis en massa zoals de meeste vxo schema's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten