zaterdag 19 mei 2012

APRS : ingangsfilter

Het gaat stap voor stap .Normaal moet het ingangsfilter berekend worden aan de uitgang van de vorige trap, maar hoe kan ik dit controleren op de goede werking ?Daarom eerst maar eens gekeken hoe goed ik met het Smithdiagramma overweg kan en een filter berekend naar 50 Ohm voor de insturing met de portabel.Met de reeds eerder vernoemd programma " Pasan" en met RFsim99 als bijstand de impedantieaanpassing berekend .Eerst nog het moeilijkste : de data vinden van de ingang van de 2N3866. Ik heb wel een databoek van Motorola met de MRF3866 en alhoewel deze in een andere behuizing zit kwamen de "normale" data wel overeen , het zal dan wel van de chip zelf zijn zekers .Hier stonden ook de S-parameters in voor 100MHz en 200MHz ( en verder) Ik heb me dan geoorloofd om een interpolatie te maken tussen die twee.De ingang gedraagt zich capacitief .
Eerst had ik mij laten verleiden door de miniVna eraan te hangen met het gedacht , ik meet lekker zélf de parameters , maar toen bedacht ik mij dat de transistor dan " dood" ligt maw zonder sturing en spanning en dat daardoor de ingang zich héél anders gedraagt dan in werking.gelukkig heb ik dit snel ingezien .
Dus terug naar de databoek en de gegevens in Pasan.
Klik op de foto om te vergroten !


Linksonder waar ZL staat zijn de S11 parameters uit de databoek .Uiteindelijk via de kringelementen komt ge aan Zin , welke natuurlijk 50 Ohm zou moeten zijn .U ziet de configuratie rechtsboven . De spoel parallel over ZL is de sms-spoel om de basis aan de massa te leggen ; Als je die groot genoeg neemt heeft deze geen invloed . U kunt dit zien omdat Z1 knal op ZL ligt.
De spoel van de impedantieaanpassing kwam uit op ca 30nH en dat is weinig .Uiteindelijk had ik nog een draadje over ipv een spoel. Het draadje is ca 3cm lang . De gebruikte formule gaf mij echter 4wnd op 4mm maar dat was echt teveel .Ik moest met 30nH en 100pF op 91MHz uitkomen om te dippen en ik geraakte niet boven de 60MHz.Het resultaat ziet U op de foto .Aan de kant van de parallelcondensator bij een LC kring vindt U altijd de hoogste impedantie terug . Zo hier ook . De ingang van de basis is een stuk lager dan 50 Ohm( ongeveer 9.55 ohm -j 4.36 ohm)


Op de foto: rechts is de ingangstrap met het draadje ( spoeltje 30nH) en de variabele capaciteit met nog een vaste capa erboven op om aan 45 pF te geraken .

Wat is nu het resultaat :

Ik hoef geen 200mW in te sturen waarvan er 100mW terug komt !
Ik volsta nu met 50 mW in te sturen om net geen 1W te krijgen .
Er komt bijna geen vermogen op de ingang terug , een kleine uitwijking op de BIRD , ik schat iets meer dan 5mW.

Dus berekening OK , uitvoering OK en ikke weer blij .
Nu de aanpassing naar de vorige trap berekenen .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten