zaterdag 12 mei 2012

APRS : achterstevoren

Nu ik het gevoel heb dat ik de aanpassing min of meer onder de knie heb , denk ik eraan om de laatste twee trappen vanachter naar voren te bouwen . Dus eerst de aanpassing tussen eindtransistor en antenne . daarna tussen ingang eindtrap en uitgang stuurtrap .Ik hoop 1.5W te halen en moet van daaruit de kringelementen berekenen.
Ik heb de berekeningen in een werkblad gestoken zodat er snel iets kan gewijzigd worden . De uitkomst weer getoetst in PASAN en uiteindelijk de spoeltjes gewikkeld op iets stevigere draad dan de eerste maal .De configuratie is zoals op de tekening bijgevoegd.


Vervolgens de ganse configuratie opgesteld en bekeken met de miniVNA. In de praktijk had de capaciteit C1 duidelijk een afregelbereik , maw hij zat daar niet voor niets .De andere capaciteit C2 moest 14.1p hebben , ik heb er een vaste van 15pF ingestoken.Daarna de opstelling "achterstevoren" aangesloten op mijn 2m portabel en de antenne kwam nu op de plaats waar de eindtransistor zich moet bevinden . Deze is berekend op een impedantie van 37 ohm ( voor 1.5 W). Daarom is de afsluitweerstand zó gekozen dat hij tezamen met de 50 ohm die de afsluitweerstand of de antenne vertegenwoordigt ook die 37 ohm bekomt . De waarde daarvoor is 150 ohm.
De resultaten op de Bird (tussen Trx en aanpassing) liegen er niet om . Het teruggekaatst vermogen is minimaal , minder dan 10mW bij uitsturing met 400mW .
Dat is ongeveer dan 2% en dus minder dan 1.5 SWR .





Op de foto's de opstelling , met rechts in het kleinere doosje een topdetector met inwendige afsluitweerstand . Hier kan uit de DC topwaarde ook nogmaals het vermogen berekend worden . De krul in de draad dient niet echt als spoel , mijn draadje was te lang !

Volgende stap is de eindtransistor voorzien van dit netwerk en dan de basis aansturen en kijken wat er gebeurd .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten