zondag 11 maart 2012

APRS: De studie van de TX

Voor de 2m zender zijn er een aantal klippen te omzeilen .
Allereerst het probleem van een stabiel frequentie op 144.800 MHz.
Dit moet met een xtal maar waar haal je die ?
Na lang zoeken ,rekenen, zweten en testen was ik vroeger al tot de slotsom gekomen dat een xtal van 27.145 op zijn grondgolf te laten werken uitkomt op een frequentie van 9.050 MHz. Als we dit 16 maal vermenigvuldigen komen we precies op 144.800MHz uit .
Nu kan je stellen dat dit veel keer vermenigvuldigen is en er steeds een tor voor nodig is en dat klopt wel , maar dan kan je ook trap per trap afregelen . Ik ga hier toch voor kiezen .
Een tweede probleem dat ik al vast gesteld heb , is de zwaai die nodig is om een deftige uitsturing te krijgen moeilijk wordt in tegenstelling tot hetgeen je zou denken door al die vermenigvuldiging .De oorzaak is waarschijnlijk de reeds grote zelfinduktie die je in serie met het xtal moet aanbrengen om het naar 9.050MHz te trekken .
Meer zou niet aangewezen zijn omdat je kans hebt dat je dan het xtal uit zijn stabiel omgeving trekt .
Een oplossing zou zijn om het xtal niet te moduleren en een trap verder fasemodulatie (PM) toe te passen . Dit werd vroeger bij TRIO/KENWOOD bij hun mobiele toestellen ook gedaan ( TR7100 en TR7200) en misschien bij nog andere .
Ik heb dit nog nooit geprobeerd en ben een beetje op zoek naar de juiste werking hiervan .
Volgende link heeft mij echter al wijzer gemaakt :
fasemodulatie
Dat wordt weer veel experimenteren .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten