maandag 2 april 2018

Weerballonnen [epiloog]

Nog eens namijmeren .

Wat is er allemaal nodig om dit verhaal tot een goed einde te brengen ?

  1. Een werkende pc , laptop of eventueel een miniboard genre raspberry pi. Voor dit laatste moet het vooral een processor hebben die ondersteund wordt zoals een ARM v6 ,ARM v6tce  of een ARM v7hf. Hierop moet een Linux operatingssyteem draaien dat afgeleid is van Debian zoals Ubuntu of andere flavors . Voor de raspberrypi is dat raspbian . Ik draai de laptop op een oude versie van Linux Lite nl v2.8 , mijn nieuwere desktop draait op de laatste Linux Lite versie 3.8. Allebei werken ze perfect.De pc of het board moet een vrije USB poort hebben .
  2. Een USB dongle die eigenlijk ontworpen is om DVB-T ( digitale televisie "aardse" uitzendingen , vandaar de T van  teresstial ( vervanging van de oude analoge VHF UHF uitzendingen). Deze zijn er in verschillende uitvoeringen. Zoek eens op internet en vul dvb-t dongles based on the realtek rtl2832u in de zoekmachine . Ze zijn echt niet duur. LET OP , niet alle aangeboden dongles zijn goed maar een realtek rtl2832 gebaseerde zou moeten werken.
  3. Een antenne , liefst afgestemd op 403MHz en vrij opgesteld.
  4. De nodige software , dit is allemaal hier beschreven op de blog
  5. Enkele scripts om alles in goede banen te lijden , is ook hier beschreven .
  6. Enkele vrije uurtjes voor de install en wat geduld.

 Wat kan er verder nog gedaan worden ?

  1. Zelf snifferen op de data die naar het web zou gestuurd worden (dit is hier nog niet het geval). Hiervoor heb ik een klein Python programmaatje geschreven ( mijn eerste !) dat de data zichtbaar maakt op het scherm en tevens wegschrijft naar een txt  bestand.Er staat niet meer data in maar er kan dan wel alles eens op het gemak bekeken worden vanuit het txt bestand.Indien interesse , stuur een email.
  2. Eens bekijken of aprsmap werkend is te krijgen , zo heb je thuis persoonlijk een grafisch volgsysteem.
  3. Misschien een kleine grafische shell ( gui) om snel wat nieuwe ontvangstfrequenties in te geven " on the fly " Lijkt me leuk in Python .
  4. Nog eens nakijken of er geluid kan bijkomen , bij de eerste testen heb ik vastgesteld dat het scannen van de kanalen problemen heeft op het geluid.Vermoedelijk omdat het RAW audio is en deze ( denk ik) een header heeft in de stream welke corrupt geraakt. 
Ziezo , dat was het zo een beetje , indien er vorderingen komen laat ik het weten via deze blog.

Als je het hele verhaal wilt lezen en zelf iets wilt opbouwen start dan met de eerste post  van " weerballonen "

Veel plezier !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten