zaterdag 3 maart 2012

TS-440S: Afgeregeld !

Het probleem van het niet overeenkomen van het maximumsignaal op de S-meter en het midden van mijn doorlaatcurve voor CW bij 800Hz heb ik kunnen oplossen .
Of het dé oplossing is , weet ik niet maar ik ga het voorlopig zo houden en er wat met testen .
Ik heb simpel de doorlaat verschoven d.m.v. de IF-shift funktie .Dit heeft het voordeel dat ik niet met allerlei gekoppelde VCO's of xtalfrequenties moet knosselen .
Het verschuiven van de IF-shift is gemakkelijk te doen omdat er een trimpotentiometer in de keten zit .Ik heb deze eerst gemeten alvorens ik begon te trimmen en ook daarna .Zo kan ik altijd terugstappen indien nodig .
Deze trimmer is VR7 ( print X41 1610 00 ) en de waarde was 581 ohm . Nu staat hij op 1111 ohm.Wel even de bijbehorende connector J2 uittrekken en meten tussen pin 1 en 6.
De draaggolf zit nu perfekt in het midden van de doorlaatband en de S-meter bijft op zijn max.




Met dank aan ON5JK voor de draaggolfjes .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten