zaterdag 24 januari 2015

DATV : eerst veldtesten

Na de kop afgeregeld en getest te hebben op zijn nieuwe oscillator heb ik alles in de auto geladen ;
TV - kop - schoteltje analoge satontvanger , een goeie accu en een 12Vdc  230Vac invertor.
Ik ben direkt naar mijn oude testplaats van vroeger gereden waar ik weet dat ik daar zekers ontvangst had . Toch een klein stukje verder moeten rijden wegens snoeiwerk aan de bomen daar , maar de afstand naar de mast was zekers vergelijkbaar ;
In eerste instantie heb ik enkel met de kop in de hand de testen gedaan , maar ik kreeg niets binnen , ook niet de minste "ruismodulatie" die zouden aanwijzen dat er toch " iets" zat.
Dan toch maar alles in de schotel gemonteerd maar het mocht niet baten .
Nog zelfs enkele malen de gehele  band afgescand in de hoop dat ik mij toch zou misrekend hebben , maar helaas : NIETS.
Nog een stuk dichter naar de mast gereden ( hooguit 1 km afstand)maar het resultaat was hetzelfde .
Het was nu ook niet het mooiste weer en ik ben met een illusie armer maar naar huis gereden .
Na wat nagedacht te hebben en nogmaals nagevraagd op de de bijeenkomst van PI3ZVL in Axel of hij wel continue in de lucht zit ( en dat is zo) heb ik eens nagerekend of ik met de nieuwe LO frequentie misschien toch enkele FTA broadcast uitzendingen op de ASTRA kon ontvangen .
Tagesschau 24 is een Duitse uitzending die zich op 10744 H SR 22000 en FEC van 5/6 op Astra1M heeft genesteld.
Uitgerekend heeft dit een IF van 10744 - 9750 = 994MHz. 
Als ik daar mijn LO van 9040MHz bijtel kom ik op 10034MHz.
Dit kan ik mooi ingeven op mijn Tutioune software . Indien er iets niet ingegeven kan wordt het veld zwart , anders blijft het groen en het bleef groen .
Uiteindelijk kan je als je de offset met nul invult ook rechtstreeks de IF ingeven , in dit geval is dat 
994000 kHz.Door 18 V aan te klikken wordt H gekozen en je bent vertrokken .
Beeld kwam binnen gerold op de normale kop   maar niet op de omgebouwde LNB.
Dus veel kans dat deze ofwel:
  • Defekt is
  • De lokale oscillator niet meer werkt
Defekt ? Zou kunnen doordat ik deze nog aangestraald heb met een Gunn oscillator waarop nog een hoornantenne zit die toch 10dB kan versterken op 3cm . Dan zal de eerste GasFet wel naar de filistijnen zijn .
Lokale oscillator die niet werkt ? Kan ook doordat misschien de regelvijs te dicht staat en de DRO raakt.
De volgend  stap is dit eens te onderzoeken en als ie defekt is wordt het een nieuwe ombouw.
Gelukkig heb ik nog een kop liggen .

3 opmerkingen:

  1. Luc ik heb nog een analoge satelliet ontvanger staan is die voor u nog bruikbaar ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Luc ik heb nog een analoge satelliet ontvanger staan is die voor u nog bruikbaar ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel,niet direct.Er zitten wel wat spullen die op UHF gebied wel interessant zijn.
    Misschien kun je er iemand anders gelukkig mee maken.
    Sorry voor het late antwoord wegens vakantiemodus

    BeantwoordenVerwijderen