zaterdag 12 mei 2012

APRS : impedantie-aanpassing

Eénmaal je in de buurt van een eindtrap(je)komt kun je niets anders dan je concentreren op de impedantieaanpassing tussen de onderlinge trappen en/of de antenne.
Meestal wordt er hier of daar een schema nageaapt maar ik wil wel eens er iets meer over weten .
Mijn oude schoolboeken terug opgesnort en het hoofdstuk nog eens hernomen .
Ik heb altijd al twijfel gehad over de rol van de Q die ze altijd aannamen . Zo in de trand van " ergens tussen de 5 en 10 zit ge wel goed). De vraag is : waar zit ik dan wel goed en waarom ?
Op het web ook een stukje gelezen aan de hand van ON5JI en na een electronische briefwisseling , is het één en ander over de Q al duidelijker , bedankt Georges !
Lees Georges zijn stukje op :
ON5JI

Deze berekeningen heb ik dan ingevoerd in het zeer toegankelijk programmaatje van PA0MVW , pasan genoemd .Zie Pasan. Hieruit bleek dan de waarde van de C héél kritisch is .Dit had ik nooit uit de berekening kunnen halen maar dit is mooi grafisch vast te stellen in "pasan" Zekers als je de SWR curve erbij zet .Het bleek namelijk dat er bij een waardeverandering na de komma , je reeds de SWR flink kon doen toenemen !
Om het één en ander eens te testen , heb ik de configuratie die Georges beschreven had eens omgerekend naar 145MHz.De spoeltjes gewikkeld en uitgetest.
De spoeltjes test ik nu uit dankzij mijn miniVNA. Ik maak een seriekring met een bekende condensator en zoals je wel weet is dat een zuigkring . Door deze nu tussen de leiding en massa te plaatsen , sluit je als het ware de kring kort en zal de TL waarde flink in elkaar zakken en de fase een sprong maken .Door deze methode trim ik mijn spoeltjes . Zie ook de foto.Links een loshangend spoeltje dat al OK is en rechts de tweede spoel aan de tand gevoeld.



Het resultaat in miniVNA








Daarna heb ik de transmissiemode verlaten en de kring opgesteld . De uitgang is afgesloten met 300 ohm en nu wordt er op reflectie gemeten .Nu wordt er met RL gemeten . U ziet het resultaat hieronder .Het wérkt ! De formules kloppen en ikke blij.
Zoals uit " pasan" naar voren kwam is de instelling van de capaciteit inderdaad erg kritisch .U kunt er gemakkelijk enkele MHz-en ernaast zitten .

Ik voeg nog de data van de miniVNA erbij zodat je kunt zien wat het resultaat is .



Weer een stapje verder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten