donderdag 17 mei 2012

APRS : eindtraptest

Nu het filter ok bevonden was heb ik deze tezamen met een 2N3866 opgesteld .
De sturing was gewoon recht op de raap af met een 2 maal 100 ohm tussen basis en massa , niets aangepast dus . We staan dus in klasse C.
Via email overleg gehad met PA4TIM (bedankt Fred) of het wel zou lukken .Fred had mij een beetje bang gemaakt dat de 2N3866 het misschien niet zou halen wat het beoogde vermogen betreft,maar ik heb het er toch maar op gewaagd.Op de foto de proefopstelling met de componenten die ik berekend had .

In gestuurd vanuit de portofoon met 200mW waarvan er echter 100mW terug kwam . Dus de basis is niet goed aangepast wat te verwachten was ( ik zou versteld staan mocht het wel OK zijn).Op de uitgang , na de nodige afregeling , perfekt 1 watt en de afregeling kan gebeuren zonder hikken zodat er geen ongewenste aktiviteiten optraden ! De voedingsspanning was 12.5V en de opgenomen stroom ongeveer 180mA op de ampmeter van de voeding . Dat geeft 2.16W opgenomen vermogen of ca 46 % rendement.Dat zou willen zeggen dat er meer dan 1Watt opgestookt wordt . Dat moet ik nog even nakijken of die tor dat wel aankan .Hij is alleszins voorzien van een koelsterretje. Ik heb eventjes de lokale repeater opengeduwd met het eindtrapje en mezelf gemonitord op een tweede portofoon en alles klonk rustig .

Op de onderstaande foto het bewijs van de 1watt.
Volgende stap is de basiskring berekenen en aanpassen , maar ik ga eerst de transistor eens vervangen door een 2N3553. deze kan meer vermogen in theorie maar heeft wel een kleinere Ft zodat er minder zou moeten uitkomen .
De aanpassing zou wel moeten lukken omdat deze vooral afhankelijk van het gevraagde vermogen en die is volgens formule ergens in de buurt van 37 ohm voor 1.5W en 55 ohm bij 1W.


Wel Fred had gelijk wat de Ft betreft . De 2N3553 die een veel kleinere Ft heeft dan de 2N3866 kwam nog niet aan de helft van het vermogen , namelijk ongeveer 450mW. Ook de ingang gaf veel meer reflectie . Misschien als deze goed aangepast is dat het toch nog goed komt.

Voor de lol er nog eens een 2N2219A ingestoken .Ik hoor U al denken , hoe komt ge daar bij ?
Wel in één van mijn boeken wordt die als driver gebruikt voor een 2m zender en ik was toch wel wat benieuwd.Awel , hij doet het even goed of de 2N3553 ! En deze is gemakkelijker te verkrijgen !
Ik ga hem eens wat voorsturing geven en kijken wat er mee te brouwen valt.

Wel , het scheelt niets , zelfs niet bij een basisopening van reeds 550mV is er geen merkbaar verschil , eerder een kleine vermindering in uitgangsvermogen .
Genoeg gespeeld , ik ga nu verder bouwen aan het ingangsfilter voor de 2N3866.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten