donderdag 24 mei 2012

APRS: amaai,amaai!

Zo vlot het met de eindtrap ging zo moeilijk gaat het met de stuurtrap!
Eerst en vooral zijn niet alle configuraties van impedantieaanpassing geschikt als men een vrij hoge stap moet nemen .Van ca 370 ohm naar een goeie 10 ohm is met een simpele LC configuratie niet te verwezelijken .Een methode zou zijn om dit in twee stappen te doen maar ik heb geen zin en plaats om uitvoering met spoelen te googelen .Een oplossing zou zijn om dmv een parallelkring met twee in seriegeschakelde condensatoren de impedantie aan te passen , waar dan over de grootse condensator in waarde de kleinste impedantie gevonden wordt .Na wat rekenwerk en invulwerk op het net zou dit theoretisch lukken .Deze weg is dan ook bewandeld maar ik heb in een tijdspanne van 1 uur er drie BFR96 torren "doorgedraaid" Telkens bleek het een CE doorslag te zijn . De tor stond in klasse C en zonder RE natuurlijk.Ik vermoed dat de doorslag te wijten is aan het niet correct afstemmen van de LC collectorkring , omdat ge nu éénmaal de kring moet afregelen om de impedantieaanpassing te vinden .De tor ziet dan geen belasting meer ( of toch niet de correcte) en dan wordt het een snelweg voor de collectorstroom waar de sky the limit is . Nochtans was mijn stroomregeling ingesteld maar misschien is deze te lui voor deze snelle transistor .Ik zal iets anders moeten verzinnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten