maandag 9 april 2012

APRS : de eerste testen

Een beetje stil gelegen , een beetje gelezen en nu toch de eerste testen ivm een fasemodulator .
De mosterd heb ik gehaald uit de RSGB VHF UHF manual , de fourth edition .Ik zie dat andere publicaties in oa Electron hier ook "geshopt" hebben , tot en met al componentwaarden .
Hoe moet je nu "fasemoduleren" en hoe ziet er dit nu uit op de scoop ?
Het eerste moet je begrijpen dat de fase vóór en na de oscillatiefrequentie van je afgestemde kring zich varieert tussen - en + 45 ° als je tussen de -3dB punten bekijkt.
Als je de afgestemde kring hier tussen laat varieren, ontstaat er blijkbaar een fasemodulatie .Hoe die er uitziet kan ik mij moeilijk voorstellen maar ik voeg er een foto bij zoals ik het kan zien op mijn scoop op de grondfrequentie van 9.050 MHz .
Als ik dit signaal beluister in FM op mijn TS440s hoor ik toch een duidelijk modulatie die er op gehoor toch dik genoeg op ligt .
Op de 2de en 3de harmonische is het wel al veel minder , hoe dit komt weet ik nog niet ,maar ik denk dat ik genoeg basis heb om de vermenigvuldigingstrappen te maken .
Als de eerst x-trap af is zal ik dit nog eens beluisteren .
Hierbij nog een foto van wel een heel acrobatische opstelling van de testopstelling .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten