woensdag 29 februari 2012

TS-440S: de problemen van een goeie calibratie.

Tijdens mijn zoektocht naar het probleem van de afstemming van mijn CW-filter, kom je onvermijdelijk het meten van frequenties tegen .Tijdens zo een meting begin je jezelf om de duur af te vragen of je wel juist meet . Of nog meer , is mijn frequentiemeter wel juist ? Dan ga je op zoek naar " iets" om mee te vergelijken en ik heb een miniVNA maar ook die moet je calibreren ( niet ijken want dat kan je enkel als je een geaccrediteerde firma bent met een standaard van hogere orde!) en mijn miniVNA was nu juist afgeregeld met mijn frequentiemeter. Het bekende kip en ei geval.Denk nu niet dat jouw frequentieteller wel goed is omdat ie een xtal binnen heeft zitten . Alle onderdelen hebben een tolerantie , dus ook een xtal!
Er is een hulpmiddel beschikbaar onder de vorm van enkele zenders die gelockt zitten aan de atoomklok ( denk ik toch) en bekend zijn als de WWV zenders.Deze zenden o.a. uit op 10.000.000 Hz ( 10MHz)
Zie eens op NIST
Door een truc is daar nu een referentie uit te brouwen.Je moet wel liefst over een dubbele VFO beschikken maar de TS440 heeft deze , namelijk VFOA en VFOB.
Door nu VFOA af te stemmen op 10001.00 en LSB en VFOB op 9999.00 kHz USB zal je ,als je schakelt tussen beide VFO's, telkens een toon van 1000Hz moeten horen .Is dit niet het geval dan moet je de TS440 zijn hoofdoscillator van 36,000MHz afregelen totdat je wel symmetrisch deze toon hebt.Deze toon meet je via je geluidskaart op je computer en één van de vele audio spec-analyzer programmaatjes.
Eenmaal dit bereikt kan je stellen dat je de draaggolf van WWV juist op 10.000.000,00Hz ontvangt.( 10MHz)
Nu heb ik de miniVNA opgesteld en laten ontvangen door de TS440, zonder aan de instellingen van de trx te komen en de miniVNA zo afgeregeld dat ik weer die twee 1000Hz tonen had .Ik moest daarvoor de miniVNA 20Hz lager afstemmen . Eenmaal dit gedaan heb ik de miniVNA op zijn beurt gecalibreerd via zijn software .Dit wordt gedaan op 100.0000.000,00 Hz ( 100MHz).
Daarna heb ik de frequentiemeter aan de miniVNA gehangen en gecalibreerd op die 100MHz.Uiteindelijk heb ik de hoofdoscillator gemeten van mijn TS440 die op 36.000.000 Hz ( 36MHZ) zou moeten zitten en dit bleek ook het geval te zijn !
Ik hoop nu dat mijn frequentiemeter juist staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten