dinsdag 17 januari 2012

ATV:mijn LNB

Ik was niet zo zeker meer van mijn omgebouwde Lokale Oscillator (LO)op welke frequentie die zat , dus ben ik maar wat gaan experimenteren met dat spul.
Ik had eertijds eens 9095MHz erop geschreven maar dat vond ik echt wel weining.
Na wat meten zo goed en kwaad als ik kon en nog meer gepruts heb ik hem terug opengedaan om zekers te zijn dat de tweede "pil"( = DRO) nog steeds op de oude stond. Deze was namelijk , zoals bij elke modificatie, gesloopt van de hogere LO en afgeschuurd tot 1,5mm ( denk ik) en bovenop de andere gelijmd met secondenlijm.
Alles bleek nog intact , echter de afstelschroef waarmee ge de LO wat kan bijstemmmen bleek niet verzegeld te zijn .
Ik heb dan enkele analoge satelieten op de ASTRA genoteerd van frequentie met een niet-omgebouwde kop en dan daarna gezocht met de gemodificeerde kop en daaruit de LO frequentie berekend .
Door af te trimmen met de schroef heb ik hem nu op 9300MHz gezet en verzegeld .
Volgende testen zijn het opnieuw proberen ontvangen van de repeaters . Ik denk eerst nog PI6ZVL omdat die analoog ( dus gemakkelijker om zoeken) en daarna ON0SNW , de DATV repeater.

Foto's van de open LNB, zie de kleine purpere pilletjes( DRO's)met daarnaast rechts het gat dat overblijft nadat de kleine pil is verwijderd . Dit was de tweede,hogere LO normaal maar die hebben we niet meer nodig.


De gelijmde DRO op de oude DRO in profiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten