woensdag 24 februari 2010

Winterproject: deel 7






Mijn eerste experimenten om zelf een soort van RFID te maken is van start gegaan .
Eerst en vooral moest ik een keuze maken welke frequentie ik zou gebruiken . Ik hoef mij niet aan de officiële RFID frequenties te houden omdat ik toch alles zelf maak en daardoor nergens afhankelijk van ben .Ze mag ook niet te laag worden want dat geeft grote spoelen tot gevolg en het moet een "mooi" signaal worden dat stabiel was . Eerst dacht ik aan een keramische filter van 455 Khz als element maar dan zou ik wel eens vossenontvangers kunnen storen die daar op werken . Na wat onderling QSO met Rinus van Kent stelde hij mij een keramische resonator van 800Khz ter beschikking waarmee de proef is gestart . De harmonische vallen ook buiten de 80 m band en de spoelgrootte is binnen de perken .
Op de eerste foto ziet U de oscillator opstelling met eindtrap voor de spoel werkend in klasse C . De transistor die U ziet is ondertussen vervangen door een FET omdat ik op korte tijd er reeds drie naar de filistijnen heb gestuurd . De be-overgang kon, blijkbaar de impulssturing niet aan . De Fet gedraagt zich beter . Op de tweede foto is de FET reeds aanwezig en is ook de " zendspoel" te zien . Deze is voorlopig gewikkeld op een plastieken mof van 36 mm uitwendig en met de nodige capa afgestemd . Het ferrietstaafje rechts is de ontvangstantenne die als RFID tag zal dienen . Op de scoop zien we boven aan het middenpunt van de serieafgestemde zendkring met een amplitude van 50 Vpp . Daaronder het signaal van de(onbelaste) ontvangstkring met een amplitude van 150Vpp ! Beide gemeten met een 10 x probe.
Volgende stap is de ontvangstkring belasten om na te gaan hoeveel energie ik kan overdragen .De stroom door de zendschakeling bedraagt 120 mA bij 12 V dat is ca 1.5 W op DC gebied . Dat is veel en zou wel mogen verminderen , maar eerst zet ik de proef op deze manier verder .We zien wel ...


ON4AOL , Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten