vrijdag 24 juli 2009

Projekt twaalf en dertig : Graves deel 2

Na de tuner moet er nog een omzetter komen . ik had mijn deca in de gedachten als achterzet en wou ipv een saw filter te gebruiken ( omdat dit nogal een rare doorlaat gaf bij mij) deze te vervangen door een MF op 10,7 Mhz en een filtertje uit een FM radio te nemen . Deze zijn tot wel 200KHz breed en meer of voldoende voor de stappen van 62.5kHz die de I²C PLL in de tuner neemt .
Het eerste probleem was dat ik helemaal niet de derde overtoon van mijn 27.000 MHz xtal kreeg maar wel de grondfrequentie bij de schakeling met de NE612. Bij de legio schema's die op Google ronddwarrellen ziet men steeds een seriekring die " het xtal dwingen op de derde boventoon te werken" Als je deze zuigkring uitrekent met de opgegeven waarden kom je helemaal niet aan de grondfrequentie . Na wat zoekwerk kwam ik op een app notes AN 1983 ( Philips) welke piekfijn uitlegt hoe het wel moet .De desbetreffende kring moet op ca de helft van de grondtoon werken en de spoel moet tezamen met de andere capaciteit tussen de tweede en de derde boventoon oscilleren . In feite gedraagt hij zich dan capacitief op de derde boventoon en zal dan als je de gehele kring bekijkt zich instellen op deze derde gewenste boventoon .
Zo gezegd zo gedaan , ik hoefde slechts één capa te verminderen tot de helft maar het lukte nog niet .Toen heb ik besloten om de seriekring eruit te nemen en apart uit te meten . Toen bleek mijn L een verkeerde zelfinductie te hebben die 10 maal hoger was . Door de juiste te nemen bleek plotseling alles perfect op de derde boventoon te werken .
Toen als proef de deca als achterzet op 10.9 MHz en een am gemoduleerd signaal op 38.9 MHz erin en .....er was niets te horen .Nu blijkt mijn deca op 10MHz nogal doof te zijn ( nogal vastgesteld) want met hetzelfde uitgangsniveau op 28.9 MHz was het loeihard en sloeg de S-meter ver uit .
Ja , als ik zwakke signalen, wil ontvangen za ik 10,7MHz moeten laten vallen en terug naar 28MHz gaan met de saw filter . Dat houd in dat ik wel de NE612 kan behouden ,maar dat mijn xtal met de derde boventoon mag inruilen voor een grondfrequentie van ca 10 MHz of , nu ik eraan denk deze toch op de grondfrequentie laten oscilleren door de seriekring te verwijderen als eerste test .
Werk voor niets ? Misschien wel , maar daardoor toch weer iets bijgeleerd over boventoon oscillators met of zonder NE612
Nog een fotoke van de experimenten met linksonder de beruchte seriekring


Opm : Mocht u de app-notes niet vinden , stuur mij een email ( zie rechterkolom onderaan)
Wordt vervolgd ...
ON4AOL , Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten