zondag 12 juli 2009

Projekt elf en dertig : mini 2m ontvanger deel 3


Xtaltrein

Van rechts naar links Fet ( verdoken) versterker op 45MHz met een kant en klaar te kopen weerstandsmodelspoeltje ( groen onder de capaciteit). Daarnaast de tweede verdriedubbeltrap met een BSX20 een afegelcapaciteitje en een zelf gewikkeld spoeltje ( even dippen !) op 135MHz

Vernegenvoudigen dus . Dat is dan twee keer maal drie . De eerste maal drie is dus gedaan op de collectorkring van de eerste trap . Effe nogmaal maal drie en de klus is geklaard , denk je dan. Ja mannen ... voor deze laatse karwei heb ik 3 dagen gesukkeld tot er een goed resultaat was . Wat was er in feite aan de hand ?
Om te vermenigvuldigen moet je de transistor ( of FET , maar die is niet goed in x3 !)instellen in het kromme gedeelte van de ingangskarakteristiek . Dat wist ik al jaren , en ik heb het ook zo gedaan , maar het wilde maar niet lukken . De reden is , als je instelt in dit kromme gedeelte met de bedoeling het signaal te verminken ( want daar komt het op neer!) dan zit je ook in het gedeelte dat je de minste versterking heeft !
Het netto rersultaat is zó zwak dat ik het zelf niet kon meten . Deels ook al omdat de derde harmonische zelf al verzwakt is t.o.v. zijn grondgolf .Het IC verwacht toch ca 200mV als oscillatorsignaal op zijn pinnen .Tweede moeilijkheid is , dat ik maar een scoop hebt tot 20MHz . Signalen van 45MHz zie je nog wel maar zijn niet meer te meten .
Ik moest telkens met een HF probe de topwaarde meten en hopen dat ik dan op de juiste frequentie zat te meten .Hoe heb ik het dan opgelost ? Wel eerst heb ik op een hulpprintje een trapje gebouwd om het 45MHz signaal te versterken zodat dit vrij fors was . Daarna heb ik dit signaal toegevoegd aan eeen laatste trap die was afgestemd op ca 135MHz maar wel zò aangestuurt dat in feite de sinus bovenaan verminkt wordt zodat daaruit de harmonischen ontstaan .Deze trein is dan op een extra stukje printgezet die dan vertikaal op de print kwam .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten