zondag 12 juli 2009

Projekt elf en dertig : mini 2m ontvanger deel 2


Rechts op deze foto is de eerste trap te zien van de xtal-trein . Het spoeltje komt ditmaal uit een MF van een TV ontvanger welke op 38,9 MHz zit . Ik moest op 145.325 min 10.7 ( MF) gedeeld door 3 zitten en dat is 44,875 MHz . Door een ander capaciteitje was dit snel geklaard .De transistor is een 2N2222A , die veel gebruikt wordt en zit een beetje verscholen onder de weerstand van 220k.U ziet ook dat ik veel vastlijm . tegenwoordig doe ik dat met een warmlijmpistool .
De trap is eigenlijk een oscillator waarvan de collectorkring reeds op de derde harmonische is afgestemd . Dit was een noodzaak omdat ik het mis had toen ik verwachtte dat het xtal zelf al een grondfrequentie had van ergens in de dertig MHz , dan hoefde ik maar tweemaal te verdubbelen om op de juiste oscillator frequentie uit te komen .Dit was dus niet het geval! De xtallen in een TR7200 oscilleren ergens op 14. xxx MHz en moeten vernegenvoudigt worden om op de juiste frequentie te komen . Dit was een streep door mijn rekening , daar ik niet zoveel plaats had .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten