donderdag 21 mei 2009

Vakantie-radio (19) .

Meting op 4Mhz.

Voor zover ik kan meten met mijn vliegende opstelling zou de TCA440/2 op 4 MHz toch nog zo'n 50dB versterken . Ik kan wel de trap niet in verzadiging krijgen als ik 1 V erin pomp.Nu heb ik wel de AGC werking niet getest, dat zou ik eigenlijk nog wel moeten doen .Als ik er 1mVpp insteek krijg ik op de uitgang 500mVpp eruit .Dat is dus een versterking van 500 of in dB is dat 20 log 500 = een kleine 54 dB.Als ik er 100µV insteek op 4MHz zie ik nog steeds versterking maar wordt het ruisaandeel aanzienlijk.Laten we aannemen dat op dit niveau 100µV nog acceptabel is , dan komt dit niveau overeen met een ca 35µV eff en dit komt uit tussen en S8 en S9 .M.a.w mocht ik geen voorversterking hebben dan moet mijn signaal op dit punt van het schema een S8 sterkte hebben om te kunnen detekteren .Gelukkig hebben we nog een voorversterking in de vorm van deel 1 van TCA440 en ( helaas) nog een verzwakking van de filter. De voorversterking kan nog ca38dB aan de verzwakking van het filter neem ik bv 8db , dan hebben we nog een winst van ca 30 dB.
Teruggerekend wordt dat dan 35µV gedeeld door ca 30 ( 30dB) kom ik op iets meer of 1µV gevoeligheid . Ik denk dat deze waarde op deca wel voldoende is om althans eens een poging te wagen . 1µV komt ongeveer overeen met S3 .

ON4AOL , Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten