donderdag 21 mei 2009

Vakantie-radio (18) .

HOE IK HET ZOU WILLEN MAAR HET WAARSCHIJNLIJK NIET KAN !
Hier ziet U het blokschema van de Toucan met daaronder hetgeen ik in gedachte heb .De eerste NE612 is vervangen door een TCA440 ( nu verkrijgbaar als A244D) . Dit heeft in mijn ogen de volgende voordelen. Ten eerste :In de eerste trap zit er een versterkingsregeling welke 38dB te regelen valt , dit kan automatisch door bv. een AGC-regeling of eventueel manueel via een potmeter . Deze potmeter regelt op DC -niveau waardoor we van het nadeel van de Toucan , die regelt op Hf-niveau, vanaf zijn. Ten tweede : De TCA440 heeft als voordeel dat deze gesplitst kan gebruikt worden , de uitgang van de mengtrap komt naar buiten . daar wordt handig van gebruikt gemaakt om ons filter tussen te plaatsen . Na het filter komt het tweede gedeelte van de TCA440 aan de beurt. Deze bevat een drietraps geregelde versterking met een bereik van de regeling van 68 dB . Tesamen met de eerste AGC komen we op een slordige 100dB regeling uit.Dit is , beste QRP-ers , 100 gedeeld door 6 = 16 S-punten , en we hebben er maar 9 . Maw , een bereik van 9 s-punten + ca 46dB.
Daarna volgt nog de mengtrap en BFO met een NE612 en een LF trapje van het genre TDA7050 of TDA7052 ( omdat ik deze liggen heb !). De potmeter voor de volumeregeling kan nu ook weer vóór de LF trap ipv erna . ( loopt er nog minder stroom door ook nog ).
EN WAAROM ZAL DIT NU NIET WERKEN ?
Wel , het tweede deel van de TCA440 ZOU maar lopen tot 2MHz en dat kan onze MF van 4Mhz niet trekken .
Daarom moet ik nog iets veranderen , maar ik ga toch eens 4MHz door dat tweede deel sleuren om te zien wat er nog uitkomt , wie weet ?

Wordt zekers vervolgd ....
ON4AOL , Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten